Saturday 4 January 2014

Ada Hati Tak??

Bismillah.

Alhamdulillah.

Waktu maghrib semalam sempat ke surau,mendengar tazkirah walaupun hari ini ada exam 'killer' paper tapi insha Allah merasakan Allah nak bagi sesuatu di surau jadi saya ke surau semalam.

Tazkirah di sampaikan oleh seorang ukhti yang hebat lillah.Tajuknya HATI

Dan ayat dia yang terkesan + tersentap dihati saya adalah;

"Nak tahu tak,kenapa kita tak boleh jadikan short term memory kepada long term memory? Sebab hati kita. Bila hati kita ada masalah,kita susah nak ingat apa yang kita belajar."
"Dan bagaimana nak tahu hati bermasalah adalah
-Liat nak tinggalkan maksiat
-Liat nak buat kebaikan
-Susah nak bangun qiamualail (*paling sentap)
-Susah nak puasa sunat "

Serius saya sentap dengan ayat-ayat dia. Insha Allah,ini yang Allah nak saya ambil dari surau semalam. Untuk perbaiki hati, banyakkan muhasabah dan istighfar (mohon keampunan Allah)

Dan bertambah sentap apabila saya teringat yang saya sedang prepare tafsir An-Nas untuk usrah Rijal Ababil.

Nak tahu kandungan surah An-Nas. Insha Allah. Next Post. Wallahu'alam.






No comments:

Post a Comment