Saturday 10 November 2012

Jangan Tinggalkan Aku (Part 2 a.k.a final part)


Matanya tertumpu pada skrin LCD di hadapan. Gelak ketawa teman-teman sekuliah yang sedang menonton video dipaparkan oleh pensyarah seakan tidak kedengaran. Lamunan Tina tertumpu pada peristiwa pagi tadi. 

Dia terjaga daripada tidur dek terdengar suara pelajar perempuan yang bergerak untuk ke kuliah. Jam di tangan menunjukkan pukul 7. Amira tidak kelihatan di dalam bilik. Biasanya,Amira akan mengejutkan dia daripada tidur untuk solat subuh tetapi hari ini tidak.Malah,biasanya Amira akan ke kelas pada pukul 7.30 tetapi hari ini apabila dia ingin keluar ke bilik air, sandal Amira sudah tidak kelihatan.Adakah Amira terasa hati dengan kata-kata dia pada malam itu.Rasa bersalah menerjah ke dalam mindanya. 

'Ah! Siapa suruh dia cari pasal dengan aku.Memang patutlah aku marah dia,' monolog Tina sendirian.Ego. 

Sebaik sahaja selesai makan tengahari bersama Balqis di cafeteria,Tina pulang ke biliknya. Pintu bilik tidak berkunci, Tina melangkah masuk. Susuk tubuh yang sedang berdiri mengadap kiblat diamati. Sekali lagi Amira seakan-akan merajuk dengannya. Kebiasaannya Amira akan menunggu dia di bilik untuk solat bersama tetapi kali ini tidak.

'Biarlah. Bagus pun. Tak ada lagi suara yang asyik ajak aku sembahyang berjemaah,' monolog Tina dalam hati.

Ego ditebalkan.Namun  sebenarnya dia berasa bersalah dengan tindakkannya memarahi Amira. Amira tidak pernah memaksa,hanya mengajak. Amira juga tidak pernah marah andai dia menolak ajakkan Amira.
Usai berdoa selepas solat Zohor,Amira melipat sejadahnya dan disangkut pada penyandar kerusi di meja belajarnya. Walaupun dia sedar Tina berada didalam bilik tetapi dia tidak menyapa Tina seperti biasa. Beg yang berisi buku untuk kuliah sesi petang dicapai dan dia terus keluar menuju ke kuliah.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------


Sampah di dalam tong sampah melimpah.Lantai bilik terasa berhabuk dan berpasir. Biasanya Amira yang membersihkan tong sampah  dan menyapu lantai bilik mereka. Tina mula merasakan Amira benar-benar merajuk dengannya.Kesunyian menerpa.Biasanya pada malam hujung minggu pasti Amira bercerita kisah nabi-nabi padanya.Walaupun dia tidak berminat untuk mendengar tetapi dipaksa jugak telinganya untuk menadah kerana kasihan pada Amira. Dia mula merindui Amira.Sudah seminggu Amira tidak bertegur sapa dengannya.

1 message received

Tina,jom lepak!

Sms dari Balqis dibiarkan sepi,dia tidak rasa seperti ingin keluar dari bilik.Entah kenapa rasa bersalah yang teramat sangat menerjah hatinya. Ya,Amira memang seorang yang baik. Jauh disudut hatinya,dia berasa tenang setiap kali melihat Amira.Amira yang murah dengan senyuman. Cuma,dia yang selalu mengabaikan senyuman Amira.

Kedengaran derapan tapak kasut dari luar bilik dan berhenti di hadapan biliknya.Jam ditangan di menunjukkan pukul 8.30 malam.Itu pasti Amira.Tina mengharap Amira akan mengajaknya solat isyak berjemaah memandangkan azan baru sahaja berkumandang. Dia sendiri tidak tahu apa yang menyebabkan dia mengharap begitu sedangkan sebelum ini dia sering merunguti dan menolak ajakkan Amira.

Kedengaran suara Amira, “Assalamualaikum.”

“Waalaikumsalam,”Tina menjawab.

Amira terus merapati almarinya dan mengambil sesuatu dari situ lalu melangkah kekuar dari bilik.

“Kau tak sembahyang ke?”Tina memecahkan kesunyian.

“Solat di surau,”jawab Amira ringkas

“Amira,kejap.”

“Kenapa?,”tanya Amira bersahaja.

“Erm…Aku nak minta maaf pasal hal minggu lepas tu,”Tina mengumpul kekuatan untuk meminta maaf meskipun dia berasa sangat malu.

“Ye,”balas Amira.Amira terus nenuju ke tangga untuk turun ke surau.

Tina dibiarkan terpinga-pinga.Tina terdiam. Seakan tidak percaya Amira hanya menjawab ya.Dia berasa seakan-akan kehilangan Amira.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

“Tina,tengok tu,”Balqis menunjuk ke arah meja di hadapan mereka.

“Hah,kenapa?,”tanya Tina kehairanan.

“Kau tak nampak ke? Alif senyum kat kau. Aku rasa dia syok kat kau lah,”kata Balqis dengan terujanya.

Benar. Alif sedang memandang Tina sambil tesrenyum. Alif adalah antara pelajar lelaki yang menjadi pujaan ramai pelajar perempuan dek kacak nya wajahnya dan kepandaiannya mencairkan hati wanita. Seringkali Alif digosipkan dengan beberapa pelajar perempuan.

“Kau tak payah nak merepek lah. Dia tu kasanova,”balas Tina. Dia yang menyedari Alif memandangnya dari  tadi terus beredar dari meja tersebut.

Alif mengikut langkah Tina.

“Hai Tina,”Alif menyapa dari belakang.

Tanpa menoleh, Tina menjawab ringkas, “Hai.”

“Kenapa awak tak approve saya kat Facebook? Lama saya tunggu awak approve tau,”tanya Alif.

Tina menghentikan langkahnya.

“Alif,tolong jangan ganggu aku. Aku tak berminat nak kawan dengan kau walaupun kat facebook,”jawab  Tina dengan tegas. Tina melajukan langkahnya dan terus masuk ke kolej kediaman Terai Kembang.

“Tak guna punya perempuan. Siaplah kau,”sepasang mata memandang dari jauh.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sujud terakhirnya dinikmat. Pertama kali dia berasa sangat nikmat sujud pada-Nya. Selama ini solatnya seperti burung mematuk batang pokok,tidak sampai 5minit sudah selesai.

Usai solat,“Ya Allah,ampuni hamba-Mu yang hina ini,yang selalu menjauhi Mu.Berikan aku peluang untuk perbaikan diriku dan perbetulan kesalahan ku. Janganlah Kau biarkan aku tersasar di jalan yang hina.Tolongi aku ya Allah. Sesungguhnya Kau lah sebaik-baik penolong.Aamiiin,” Tina menyapu tangannya ke muka.Terasa pipinya basah.

Amira yang sedang membaca buku di atas katil dipandang. Hari ini dia perlu bersemuka dengan Amira. Dia sudah tidak tahan lagi hidup dengan rasa bersalah.

“Amira,semalam kau tidur di mana?,”Tina memulakan perbualan.

“Bilik Sofia,”jawab Amira ringkas.

“Kenapa tak tidur kat sini?,”Tina bertanya lagi

Amira membisu.

“Dah lama kau tak ajak aku solat sama-sama.Kau marah aku lagi ke?,”Tina terus bertanya.

Amira masih membisu.Bacaannya diteruskan.

“Amira,jawablah,”Tina menegaskan suaranya.

Amira menutup buku, “Awak yang cakap tak payah sibuk hal awak.Sekarang awak tanya saya?”

Amira terus keluar dari bilik. Barangkali ke bilik Sofia. Tina terdiam,terasa ada cecair jernih keluar daripada matanya. Sebelum ini pernah sahaja dia berkelahi dengan kawan-kawannya,tetapi ini pertama kali dia menitiskan air mata apabila dilontarkan kata-kata seperti itu.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

“Ana rasa enti tidak patut buat dia macam tu,”kata Sofia.

“Sofia,ana juga ada perasaan,”Amira mempertahankan tindakannya.

“Tadi enti kata dia ada minta maaf,enti maafkan dia tak?”tanya Sofia.

“Ana dah maafkan.”

“Tak. Enti belum maafkan dia.’

Amira memandang pelik.

“Kalau enti sudah maafkan dia,enti takkan buat di macam ini. Dia juga manusia yang berhak diberi peluang. Siapa lagi nak dakwahi dia kalau bukan enti? Enti nak tengok dia terus hanyut dengan dunia?,”Sofia sengaja menimbulkan rasa bersalah dalam diri Amira.

Amira hanya membisu.

Usai mengemas almari,Sofia duduk disebelah Amira. Dia mendakap bahu Amira.

“Amira yang ana kenal adalah Amira yang tak tahu erti putus asa, Amira yang bersemangat mengajak orang lain kepada Allah dan Amira yang cekal. Tina perlukan enti,”Sofia memujuk Amira

“In sha Allah,ana cuba yang terbaik. Doakan ana ye. Terima kasih Sofia,”akhirnya Amira bersuara.

Kemudian,Amira ingin pulang ke bilik.Sofia ingin menghantar dia ke biliknya tetapi Amira tidak mengizinkan. Dia tidak mahu menyusahkan sahabatnya itu.Sofia tetap bertegas untuk menghantar Amira.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ketika berada di koridor yang menghubungkan blok kolej kediaman yang didiami oleh Sofia dan Amira,mereka ternampak sekumpulan pelajar perempuan seperti sedang bergaduh.Amira mengamati kumpulan tersebut,dia terpandang Tina sedang dipukul oleh sekumpulan lagi pelajar perempuan.Balqis yang tadi berdiri disisi Tina terus berlari menyelamatkan diri.

“Hei perempuan! Kenapa kau kacau Alif? Berapa kali aku dah cakap yang Alif tu aku punya tapi kau masih jugak sibuk-sibuk nak dekat dengan dia,”Arina menengking Tina.

“Aku tak kacau dia lah. Dia yang datang kat aku,”Tina menjelaskan hal sebenar.

“Kau tak payah nak tipulah,tak mungkin Alif nak kat perempuan yang buruk macam kau ni.Lainlah aku yang cantik ni,”kata Arina sambil menolak rambut dibahunya ke belakang.

Arina dan kawan-kawannya mula memukul Tina.Mereka cuba menarik tudung Tina. Tina cuba mempertahankan diri tetapi tidak berdaya kerana dia seorang dan mereka bertiga. Amira dan Sofia yang nampak kejadian tersebut berlari mendapatkan mereka.

“Lepaskan Tina,”Amira berkata dengan nada tegas.

Tetapi tidak dilayan.

“Aku kata lepaskan dia,”suara Amira semakin meninggi.

“Kalau tak,kami laporkan pada felo kolej,”Sofia menyampuk.

Arina dan kawan-kawannya melepaskan Tina dan berlalu dari situ. Amira memdekati Tina lalu memeluk Tina. Tina membalas pelukkan Amira.

“Amira,jangan tinggalkan aku. Aku tahu aku banyak buat salah kat kau. Aku minta maaf ye. Aku janji takkan buat lagi,”kata Amira sambil teresak-esak.

“Ye. Saya takkan tinggalkan awak lagi. Saya pun nak minta maaf sebab abaikan awak. Saya tahu sya tak patut buat macam tu,”balas Amira sambil mengelap air mata Tina.

“Amira,tolong bimbing aku. Aku nak berubah. Aku nak jadi macam kau dan Sofia,”kata Tina dengan penuh pengharapan.

“In sha Allah, saya akan tolong awak semampu saya,”balas Amira.

“Ok.Ok.Kalau nak nangis,kita sambung kat bilik ya.Jom saya hantar koramg balik bilik,”sampuk Sofia.

Amira dan Tina tergelak kecil.Mereka bertiga beriringan pulang ke bilik Amira dan Tina. Amira berharap ini adalah titik mulanya keakraban dia dan Tina.





-MUSLIM tegar-

semoga coretan ini memberi manfaat kepada yang membaca. Idea sedang membuak buak macam air dalam cerek  kan dapur umah makcik melah.

Semoga Allah redha. Aamiiin.









1 comment: