Friday 2 November 2012

Manisnyeeeeee^_^



Gula-gula tu manis...madu itu manis...coklat itu manis...sirap itu manis..
Iman itu manis..

Ya,Iman itu manis. Merasai kemanisan iman adalah satu nikmat yang idak dapat digambarkan dengan kata-kata,kemanisan iman dapat dirasai dengan meletakkan diri sebagai hamba kepada Allah.Ya,semua manusia adalah hamba Allah tetapi adakah dia benar-benar merasakan diriya adalah hamba kepada Allah.Sering kali manusia merasakan hatinya kosong walaupun sudah memiliki segalanya di dunia,harta,kekayaan,kecantikkan,darjat,bisa berseronok,menari di kelab-kelab namun hatinya kosong walaupun sering dinafikan,percayalah jauh disudut hati setiap manusia,dia mandambakan sesuatu yang lebih bermakna berbanding segala yang ada di dunia...........Kemanisan Iman

Masalahnya,manusia ini takut untuk mencari kemanisan iman kerana takut diejek,dikeji,dikutuk manusia lain yang tidak berhati perut. Mengapa pandangan manusia yang dilihat sedangkan yang dicari adalah lebih besar dari itu?Sebenarnya,disekeliling manusia itu sendiri masih ramai manusia lain yang ingin bersama-sama merasai kemanisan iman.Jom rasai kemanisan iman!

Antara Cara-caranya.

Tadabbur Al-Quran-melazimi membaca Al-Quran dan maknanya ,dengan itu kita akan pahami apa-apa yang Allah perintahkan dalam Al-Quran.

Zikir-rajin-rajin berzikir akan membuatkan hati kita sentiasa mengingati Allah

Muhasabah-muhasabah diri atas perkara yang telah dilakukan dan bertaubat nasuha

Sahabat soleh-mendekati sahabat yang soleh/solehah akan membuatkan kita mencontohi sifat-sifat baik mereka

Ilmu-pergi ke majlis ilmu,ceramah dan banyakkan membaca buku-buku yang membangunkan semangat untuk merasai kemanisan iman

Kemanisan iman ini hanya dapat dirasai dengan usaha yang gigih,doa yang berpanjangan dan tawakal yang berterusan.Tetapi awas!!!!!!Ia tidak akan dapat dicapai dengan seribu alasan.





No comments:

Post a Comment