Sunday 4 November 2012

Tautan Hati


'Novel Tautan Hati bertukar tangan.Aku tersenyum pada dia dan aku berlalu pulang ke asrama.Fuhh..tebal sungguh novel itu.Bilalah aku dapat membaca novel itu.Buku biology dan kimia pun aku tak khatam lagi,SPM dah dekat nie.'

Itulah alasan Diana apabila menerima novel karya Fatimah Syarha yang dipinjamkan oleh Nabila.Nabila berkenalan dengan Diana ketika di tingkatan 4.Mereka ditempatkan dalam kelas yang sama.Nabila yang merasakan ada keserasian antara mereka mula mendekati Diana.Kini mereka berteman rapat.Tidak.bukan setakat teman rapat.tetapi Nabila menyayangi Diana seperti dia menyayangi dirinya sendiri dan ingin ke syurga bersama Diana.Itulah yang Nabila sering katakan ketika mereka duduk bersembang sambil menghirup teh ais di kantin.

'Aku rase macam nak baca novel yang Nabila bagi la'

Setelah 2jam menelaah novel TH

'Ok.novel ni best.'

Diselang seling dengan buku kimia,Diana membaca novel Tautan Hati.Terasa keinsafan dalam hatinya.Cuba menghayati tarbiah Islam.

'Kan seronok dapat rasa suasana macam dalam novel nie.'

Rasa tinggal rasa.



............................................................................................................................



Nabila mengetuk pintu bilik Diana tetapi tiada jawapan.Dipulas tombol pintu bilik itu.Tidak berkunci.Nabila melangkah masuk dan terus bergerak ke katil Diana.Digoncang perlahan badan Diana sambil memanggil nama si gadis yang sedang nyenyak tidur dan mengajaknya Qiamulail.

 'ye.ye.aku bangun ni' 

'Kacau orang tidur la dia ni.sekali sekala tak apa lagi,ni hari-hari.hisshh'(luah hati Diana)

Nabila berlalu keluar.Tersenyum.Nabila sangat penyabar,tidak pernah penat atau lelah mengajak Diana ke arah kebaikan.Walaupun responnya seringkali negatif.Sabar.

'Buku lagi.Macam tak best je.Macam buku lama.Malaslah nak baca.Nantilah.'

Itulah alasan Diana dalam hatinya setiap kali menerima buku-buku tarbiah dari Nabila.



............................................................................................................................

Ada mesej!Ada mesej!Telefon bimbit Diana menjerit.

1 message received


Diana,aku dah jauh dari kau.Jaga diri ya.Aku selitkan nombor telefon seorang akhwat yang ada di kolej kau.Nanti kau contact dia ye.Usrah dengan dia ye.

Hmmm.

Diana mengeluh.

'Lagi.Macam-macam la dia ni.Ok.Ok.Aku cuba.'

............................................................................................................................

Diana mula.cuba.Berjinak dengan tarbiah dikolej.Bersama Hazira dan Salina,sahabat sekelas ketika disekolah,Diana memulakan episod tarbiah di kolej itu.Bahagia.Walau sukar tetap ditempuh.Tak tahulah apa yang menggerakkan dia untuk terus berjalan meskipun tutorial,laporan makmal dan kuiz yang sering menghimpit.Terhimpit. Tapi dia terus berjalan.Syahadatul Haq yang disampaikan oleh murabbi tercinta,Kak Nur 'Adila dihayati.Ya,dia perlu terus berjalan.Tidak.Bukan hanya berjalan tetapi kadang-kadang perlu juga untuk pecut 100km/j.

Ok.Roomate.

'Assalamualaikum Warahmatullah.hmm.baru aku tahu betapa payahnya Nabila usaha ajak aku bertarbiah dulu.'

Kata-kata itu dilafazkan dalam hati saat melihat rakan sebiliknya lena dibuai mimpi.

'Aku juga perlu usaha macam Nabila buat untuk aku dulu.Inilah cara aku nak balas jasa Nabila dulu.Ajak mereka juga bersama aku.'



Terima kasih Nabila



Terima kasih Allah





------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dikarang saat teringat seorang sahabat yang jauh.Yang berusaha meniti titian tarbiah,mengajak saya.Semoga dia sihat-sihat sahaja dalam rahmat n kasih sayang Allah. Jzkk 'penglihatan yg mulia'
Juga tidak lupa buat kurakuralaju dan ketua Astri 2010 yg bersama saya meniti jalan sukar tapi indah ini d Kolej Mahu Pandai Kira..sayang kalian fillah!

No comments:

Post a Comment