Monday 12 November 2012

Jurnal Palestin Aku (part 1)


“Atiq,anda bersedia.Ini kali pertama anda ke sana,”aku ditanya dengan soalan yang tiada jawapannya pada aku.

“Aku tidak punya pilihan. Ini takdir Allah untuk aku. Lagipun inilah peluang untuk menggapai syahid dijalan-Nya,”aku menjawab tanpa ragu.

“Anda sangat yakin. Bagaimana dengan keluarga anda?,”dia bertanyakan soalan yang membuat aku terbayang wajah abi,ummi,zaujahku dan anak-anakku.

“Izin mereka sudahku pinta. Mereka tidak membantah. Tambahan ini adalah kewajipanku yang lebih besar,” balas aku ringkas.

“Semoga Allah merahmatimu,wahai mujahid,”katanya yang kagum dengan semangatku.
Aku dilamar oleh seorang sahabatku untuk menjadi aktivis dibahagian perubatan disana.Aku yang kebetulan pernah menyertai askar wataniah sangat di alu-alukan untuk menyertai mereka.Ibarat orang mengantuk disorong bantal,aku menerima tanpa kompromi tetapi dia menyuruh aku berbincaang dahulu dengan abi,ummi dan zaujahku.

Ini kali pertama aku akan  menapak di bumi anbiya’ itu,bumi yang menjadi saksi mikraj,bumi dimana terdapatnya kiblat pertama umat Islam.Aku sangat teruja untuk melangkah ke sana,membantu saudaraku disana dan syahid disana,dengan izin Allah. Sebelum berangkat ke Palestin, kami diberi latihan ketenteraan selama 6 bulan untuk menghadapi pelbagai kemungkinan.

Aku membuat persiapan yang sangat rapi agar tidak ada perkara penting yang tertinggal terutama mushaf kesayanganku dan jurnalku ini supaya aku dapat catatkan detik-detik aku disana agar menjadi pengajaran buat kalian.

Sebelum semua aktivis  yang berjumlah 30 orang termasuk aku melangkah ke dalam kapal  yang kami berikan nama ‘kapal Ansorullah’,kami solat sunat hajat bersama-sama agar Allah permudahkan perjalanan kami. Saat doa dibacakan oleh Asri yang mengimamkan solat hajat kami,terasa air mtaku menyentuh pipi.

“Ya Allah,redhailah kami,redhaikan kedua ibu bapa kami dan redhailah perjalanan kami. Engkau yang paling memahami isi hati kami saat ini,maka berilah kami ketenangan untuk tempuh jalan menuju redha-mu ini. Semoga ini menjadi saham kami dihadapan-Mu kelak,”kedengaran suara Asri teresak-esak. Inilah antara doanya yang membuat hatiku bergetar.

Aktivis-aktivis yang terdiri dari pakar daripada pelbagai bidang seperti pakar pergigian,pakar psikologi,arkitek dan jurutera awam bersama-sama melangkah masuk ke dalam kapal Ansorullah. Matlamat kami cuma satu,berjuang demi Islam.

Ketika di atas kapal,kami masih melakukan persediaan.Semestinya persediaan strategi dan iman. Walaupun strategi awal sudah kami rancang untuk hadapi sebarang serangan daripada zionis tetapi kami masih perlu melakukan persediaan akhir.

Solat fardhu berjemaah dan tazkirah selepas solat adalah hal yang kami utamakan ketika berada di dalam kapal agar semangat kami terus membara. Ada juga teman-teman seperjuangan yang hilang semangat untuk berjuang dek terinagt keluarga yang ditinggalkan tetapi mereka tidak dibiarkan, aktivis yang lain memberikan mereka kata-kata semangat.

Seorang pakar psikologi,Syed Ammar, berkata, “Bukan mudah untuk terpilih menjadi tapisan terakhir mengikut tapisan Allah,malah ramai lagi muslim yang sedang menunggu peluang menjadi tapisan terakhir. Ketahuilah bahawa kita masih belum tapisan terakhir, disana nanti kita akan tahu siapa tapisan terakhir yang paling berkualiti antara kita.”

Mendengar kata-katanya membuatkan aku semakin bersemangat untuk menjadi tapisan terakhir mengikut tapisan Allah. Ketua aktivis,Ustaz anuar meminta aku untuk berika kata-kata semangat pada sahabat seperjuangan.Pada mulanya aku menolak atas alasan aku tidak layak,tetapi selepas di pujuk,aku bersetuju.

Bergetar hatiku saat ingin mula berkata-kata, “Andai kita syahid di jalan-Nya semestinya itulah yang terindah.Ketahuilah bahawa ibu,ayah,zaujah dan anak-anak pasti berbangga saat mengetahui kita syahid dijalan-Nya,andai tidak di dunia pastinya di akhirat kelak mak berbahagialah wahai para mujahid. Takbir!,”
“ALLAHUAKBAR!,”semua yang sedang mendengar ucapanku menyambut launganku dengan penuh semangat.
Kelihatan semua aktivis kembali bersemangat.





-MUSLIM tegar-



cerpen ni ingatan saya buat saudara di palestin.Masih ada sambungannya. May Allah ease^_^

No comments:

Post a Comment